Vetenskap och beprövad erfarenhet

Allmänna inlägg
Pontus Bergström
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 feb 2024 22:45

Vetenskap och beprövad erfarenhet

Inlägg av Pontus Bergström »

För att undvika att vi fastnar i en oändlig akademisk diskussion, drar jag tillbaka detta mitt förslag till "Karaktären hos vår rörelse":

8. Alla beslut om metoder eller åtgärder i den sociala kampen som fattas av vår rörelse skall vara grundade i vetenskap och beprövad erfarenhet. Många sociala rörelser och politiska partier har misslyckats därför att beslut fattas utan att vara grundade i vetenskap och beprövad erfarenhet, utan i ett grundlöst ”tyckande” eller ”gissande” om vilka metoder eller åtgärder som kan leda framåt. Det är fritt för alla deltagare att tycka, gissa och brainstorma under våra diskussioner – sådant kan leda fram till att djupare tankar och förståelse utvecklas kollektivt – men beslut om vilka metoder eller åtgärder i den sociala kampen fattade av vår rörelse skall vara grundade i vetenskap och beprövad erfarenhet.

Jag vill be dem som fixar vår hemsida att ta bort punkt 8 från denna "Karaktären hos vår rörelse", då detta ju inte bifallits av något medlemsmöte.

Vi får ta det från fall till fall istället.

Vi har mer högprioriterade saker att diskutera och ordna.

Apropå uppfattningen att vetenskap och beprövad erfarenhet kan vara konserverande och hindrar nytänkande, vill jag som ett slags slutreplik bidra med en trevlig bild. (Dock med en ovetenskaplig text, då 1969 minus 1903 är 66... :D )

Bild

/Christer Bergström