Mål och organisation

Allmänna inlägg
lars.lindmark
Inlägg: 25
Blev medlem: 28 feb 2024 14:09

Mål och organisation

Inlägg av lars.lindmark »

Ett initiativ för ett hållbart inkluderande och självförsörjande samhälle är sk Eko-distrikt. T.ex finns redan idag ekodistrikt Sörmland. Som organisatorisk gräns skulle detta kunna vara ett mål, att sprida kunskap i och om ekodistrikt. Vilka fördelar det skapar för miljö, människa och samhälle.

Lägger man till egen energiproduktion, som sk energigemenskap, för mobil energi, dvs el till transporter, kan man bli självförsörjande, både av energi och livsmedel.

Ett ekodistrikt kan organiseras som en federation, med en gemensam målbild, där deltagande enheter accepterar de förutsättningar eller spelregler som man tillsammans skapar i sitt ekodistrikt.

Det behövs ett beslutsorgan där alla intressenter är representerade, och sedan behöver man lokal kluster som organiseras efter transportvägar.
Ett transportkluster sätter upp laddinfrastruktur, som kan användas för transporter lokalt av livsmedel inom det egna ekodistriktet.

Varje kluster kan organiseras som en socken, som ansvarar för att tillhandahålla lokala resurser inom sin socken. Och som ansvariga för logisitk och energiförsörjning bildas flera rotar (rote). En rote kan organiseras som en energigemenskap.

Man ansluter (söker sig) till den socken man vill tillhöra och kan lokalt organisera sig efter lokala förutsättningar.

En första skiss
//lars
Senast redigerad av lars.lindmark den 18 mar 2024 19:01, redigerad totalt 1 gång.
Pontus Bergström
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 feb 2024 22:45

Re: Mål och organsiation

Inlägg av Pontus Bergström »

Är det ett förslag på att Rättfärdighet och Fred ska försöka verkställa detta? Hur ska vi gå tillväga? Har du konkreta förslag på handling?
lars.lindmark
Inlägg: 25
Blev medlem: 28 feb 2024 14:09

Re: Mål och organisation

Inlägg av lars.lindmark »

Detta är enligt rubriken ett forum för "diskussion och debatt". Då tänker jag att det är fler än 2 personer som argumenterar.
Jag är inte säker på att Rättfärdighet och Fred har kapacitet och förmåga att göra något (ännu). Detta får tiden utvisa. Jag har inte riktigt förstått vem som är "folket", just nu är det 2 handfulla personer på videomötet, och en handfull i detta forum.

Jag har konkreta förslag bakom mina ideer. Men för att kunna utföra något krävs en organisation, och en organisation måste vara beslutsmässig, men även ha någon som utför besluten, och kanske det även behövs en "dömande" makt. Hur detta ska genomföras finns mycket väl beskrivet i Elinor Ostroms arbete. Det är 8 punkter som man behöver känna till.

Så förutom en domän eller område inom vilket organisation ska verka. Behövs en allmänning att styra.

Som du förstår är det fortfarande flera obesvarade frågor, som behöver beslutas innan något av typen handling kan ske.
Men det är viktigt att alla som berörs av det område inom man vill verka är med i detta beslutstagande.
Man kan inte börja ta beslut utan att förankra dem i något verkligt.

Tidningen "Rättfärdighet och fred" kan ju ses som en sorts allmänning, men nu har ni ju beslutat att den ska ha EN ansvarig utgivare, vilket betyder att ansvaret ligger på EN person och då faller ju hela tanken med allmänning. Som exempel är allemansrätten där var och en som utnyttjar den rätten är ansvarig för sina handlingar, dvs att följa "regelboken". Detta skulle jag vilja kalla distribuerat ansvar till motsats till centraliserat(toppstyrt).

Det rättfärdighet och fred skulle kunna göra är att förbereda människor (folket) på att ta eget ansvar, detta innebär någon typ av bildning eller folkbildning. Folkbildning kan ju ske i cirkelform, eller som vi gör på söndagar i form av en videocirkel.

Jag pausar här.
Användarens profilbild
sara.leidelmeijer
Administrator
Inlägg: 49
Blev medlem: 26 feb 2024 15:58
Ort: Cuijk

Re: Mål och organisation

Inlägg av sara.leidelmeijer »

Jag står helt bakom ditt förslag om Allmänningar och det är en viktig del av en strategi framåt och i ett framtida samhälle.
Vi kommer absolut att hålla detta vid liv tills vi får fler människor och jag tänker att vi kan ha lite olika möten, egna, där vi kan informera om nya och andra saker såsom detta men även munkekonomi.
Kommer bli bra frampå :)
Sara Leidelmeijer :)
dag.berggren
Inlägg: 19
Blev medlem: 28 feb 2024 14:03

Re: Mål och organisation

Inlägg av dag.berggren »

Jag vet än så länge för lite om Allmänningar och Munkekonomi men jag tycker vi ska ha en bred och öppen diskussion om dessa begrepp också och om vad de innebär. Jag ser gärna att vi ägnar ett helt söndagsmöte att enbart diskutera dessa idéer (ett i taget helst). Vi har lång kvar till beslut och vi har lite grand fastnat i tankarna kring Folkting. Ser gärna tips på böcker så att man kan fördjupa sig och får en bättre förståelse.

Sedan vore det inte så dumt att vi ägnar mer tid och kraft åt det vi har skapat hittills i from av FB-grupper, forum, tidning etc. Det viktigaste nu tycker jag är att alla få dessa delar att fungera på ett så bra sätt som möjligt så att vi får fler medlemmar. Lite tankar om detta har jag tagit upp i en annan tråd här på forumet.
Skriv svar