Anslutningsformulär för nya medlemmar

lars.lindmark
Inlägg: 25
Blev medlem: 28 feb 2024 14:09

Anslutningsformulär för nya medlemmar

Inlägg av lars.lindmark »

Jag har skapt ett googleformulär där nya medlemmar kan gå med i "rörelsen" rättfrdighet och fred, formuläret ser ut såhär https://docs.google.com/forms/d/1OrjNCJ ... 9tzAg/edit

Detta är ett utkast på text, som jag bl.a hämtat från "om oss"

Del1 Nätverkets syfte

Anslut dig till vår gemenskap för rättfärdighet och fred. Gruppens syfte är att bilda ett nätverk för ett rättvisare och fredligare samhälle. Vi baserar oss på FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna och håller digitala möten varje vecka där alla kan vara med och utforma våra mål mer i detalj och hur vi ska organisera oss.


Vi har ingen styrelse eller ledningsgrupp. Vår rörelse är inte ett parti, utan ett icke-hierarkiskt, jämlikt och jämställt nätverk, vilket innebär att ingen deltagare är mer värd än någon annan, och ingen har i kraft av sin person mer att säga till om än någon annan.


Alla kan gå med i vilka grupper man vill och deras syfte är att fördjupa sig inom sitt ämne samt delge organisationen information, förslag på aktiviteter som sker runt om i olika delar av landet, där vi kanske kan vara med, och lägga förslag på ställningstaganden.Dessa förslag tas sedan upp i medlemsmöten och beslut fattas endast på våra medlemsmöten.

Organisationen har 3 primära kommunikationsplatser
  • Video Mötesplats för medlemsmöten i Teams
  • Ett forum för aktuella och pågående arbeten samt dokumentation (lösenord krävs, fås efter denna anmälan)
  • En nättidning

Del 2 hur vi använder dessa uppgifter

?


Del 3 Typ av information vi samlar in

Namn
E.post
Digital mognadsnivå ?
Senast redigerad av lars.lindmark den 09 apr 2024 15:15, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
sara.leidelmeijer
Administrator
Inlägg: 49
Blev medlem: 26 feb 2024 15:58
Ort: Cuijk

Re: Anslutningsformulär för nya medlemmar

Inlägg av sara.leidelmeijer »

Låter bra, kan inte öppna dokumentet dock men verkligen något kanske vi kan arbeta vidare på? Bra jobbat!
Sara Leidelmeijer :)
lars.lindmark
Inlägg: 25
Blev medlem: 28 feb 2024 14:09

Re: Anslutningsformulär för nya medlemmar

Inlägg av lars.lindmark »

Nu har jag ändrat behörighet på formuläret, så att alla med länken kan se och lägga till sin e-post.
Användarens profilbild
sara.leidelmeijer
Administrator
Inlägg: 49
Blev medlem: 26 feb 2024 15:58
Ort: Cuijk

Re: Anslutningsformulär för nya medlemmar

Inlägg av sara.leidelmeijer »

Tack!

Vi skulle kunna lägga till texten du har för nya medlemmar innan de registrerar sig men vi samlar automatiskt in namn och e-post vid registrering på forumet.

Behöver vi resten såsom adress och telefonnummer? Kanske om vi startar en förening om vi måste ha medlemsregister?
Sara Leidelmeijer :)
lars.lindmark
Inlägg: 25
Blev medlem: 28 feb 2024 14:09

Re: Anslutningsformulär för nya medlemmar

Inlägg av lars.lindmark »

Ok, är inte säker på att jag hänger med. Vi beslutade följande

Uppgift: Hur ska vi få fler medlemmar att delta på våra möten?
Beslut: Information/påminnelser om våra möten skickas ut via e-mail (och FB)
men vi släpper för närvarande idén om att ta in e-mailadresser via Messenger.
Vi satsar i stället på den nya hemsidan där vi automatiskt får in e-mailadresser
i samband med att man registrerar sig som medlem

Jag tänker att man kommer till detta formulär från den "nya hemsidan" (med en länk) men att man även kan maila vänner osv detta inbjudningsformulär.

Så processen i mitt huvud bir att
> man går med som medlem genom formuläret som länkas till hemsidan
> vi får e-postadressen som lagras nånstans
> Vi skickar en inbjudan (eller kanske kan man skapa ett svarsmeddelande) till nya medlemmar med länken till teamsmötet
> Via e-post adress skapar ett konto i forumet.

Jag ser nu att man kan anmäla sig som medlem i forumet. Då kanske det är bättre att ha länken från hemsidan som pekar till "ny medlem" forumet.

Jag vet inte om någon kanske inte vill vara med i forumet, men gärna deltar i teamsmötena.

Det bästa vore att man fick 1 registrerings mail med informtion om hur man använder våra olika kommunikationsverktyg och sitt användarnamn och lösenord till forumet.
Senast redigerad av lars.lindmark den 11 apr 2024 09:14, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
sara.leidelmeijer
Administrator
Inlägg: 49
Blev medlem: 26 feb 2024 15:58
Ort: Cuijk

Re: Anslutningsformulär för nya medlemmar

Inlägg av sara.leidelmeijer »

Ah nu fattar jag vad du menar.

Som det är nu klickar man på bli medlem kommer man till forumet och får ett inlogg dit, men du menar att vi först har ett formulär och efter det skickas inloggningsuppgifter och liknande med information om teams, hur vi arbetar och liknande, stämmer det?

Ett sådant formulär som du skapat här kan vi enkelt lägga till på hemsidan där man först blir medlem och sedan får uppgifter om Forumet.

Fattar jag dig rätt nu?
Sara Leidelmeijer :)
lars.lindmark
Inlägg: 25
Blev medlem: 28 feb 2024 14:09

Re: Anslutningsformulär för nya medlemmar

Inlägg av lars.lindmark »

Exakt, så tänkte jag. Men det kanske inte behövs.

Nu har vi 2 olika sätt att ansöka om medlemskap, låt oss kalla dem så vi vet vilken vi pratar om

1a: Ansökan som medlem till forumet
Konsekvenser:
Ansvarig:

1b: Ansökan som medlem i formuläret (hemsida)
Konsekvenser
Ansvarig:
Användarens profilbild
sara.leidelmeijer
Administrator
Inlägg: 49
Blev medlem: 26 feb 2024 15:58
Ort: Cuijk

Re: Anslutningsformulär för nya medlemmar

Inlägg av sara.leidelmeijer »

Nej jag tror att ditt förslag är bra. Att man först blir medlem sedan skickas användarnamn och länk till forumet med instruktioner. Vore nog ganska bra!
Sara Leidelmeijer :)
Skriv svar