Hur får vi fler att registrera sig i forumet?

Allmänna inlägg
dag.berggren
Inlägg: 19
Blev medlem: 28 feb 2024 14:03

Hur får vi fler att registrera sig i forumet?

Inlägg av dag.berggren »

Forumet är en central plats för förslag, diskussioner och för att skapa aktiviteter. Men en ny medlem som registrera sig där har kanske ännu inte har fått information om vad nätverket syftar till, om vår värdegrund etc. vilket jag menar är avgörande för att medlemmar ska bli riktigt aktiva. De måste få en helhetsbild och förståelse för nätverket vilket man inte får om man enbart är med i t ex FB-grupperna.

I Tidningen för Rättfärdighet och Fred kan man, som det är nu, få information om nätverket om man klickar på ”Om oss” i menyn. Informationen på denna sida ger bra information som ett första steg för de som funderar på att bli medlemmar men jag tror att det är få som hittar dit. Sidan bör kompletteras med ytterligare information och därmed ge en ännu bättre förståelse för nätverkets syfte och organisation. (Vilken information hemsidan ska kompletteras med får bli en separat diskussion).
Länk till "Om oss": https://rattfardighetochfred.org/about/

Jag förslår följande steg för rekrytering av nya medlemmar och för att få dem att registrera sig på forumet:
1. Sidan "Om oss" görs till nätverkets hemsida/huvudsida och kompletteras med ytterligare information.
2. Vi som redan är medlemmar kontaktar personer som vi tror kan vara intresserade med mejl, sms eller liknande och ger dem en kort information om nätverket med en länk till hemsidan/huvudsidan. Hur detta meddelande ska vara utformat bör vi bestämma gemensamt.
3. Han/hon kommer in på hemsidan och får därmed all nödvändig information och en helhetsbild av nätverket för att kunna bestämma sig för att bli medlem.
4. Medlemmen klickar på ”Bli medlem” och registreras med namn och e-mailadress.
5. Ett välkomstmejl skickas, helst automatiskt, till den nye medlemmen med instruktioner om hur man gör för att bli registrerad i forumet.

Fördelen med detta förslag är att vi har all viktig information om nätverket samlat på ett ställe, att vi får medlemmar att aktivera sig i forumet samt att vi även får in mejladresser och har möjlighet att kommunicera med hjälp av dessa när vi snabbt vill nå alla medlemmar.
Men vi får inte glömma att ta en titt på GDPR-reglerna så att vi inte hamnar snett från början. Det kan eventuellt räcka med att vi får ett godkännande av de som blir medlemmar att vi får deras tillåtelse att registrera deras personuppgifter.

Vad tycker du?
Användarens profilbild
sara.leidelmeijer
Administrator
Inlägg: 49
Blev medlem: 26 feb 2024 15:58
Ort: Cuijk

Re: Hur får vi fler att registrera sig i forumet?

Inlägg av sara.leidelmeijer »

Detta låter fantastiskt bra och jag står helt bakom ditt förslag!

Jag har några saker att lägga till som förslag.

Vår facebookgrupp är viktig för nätverket och jag föreslår, för att hålla det ordnat, att inga inlägg utom de som rör nätverkets möten, grupper och annat enbart kopplat till nätverket får läggas in.
Alltså, att vi lägger en function som stoppar delande av andra saker och kan hänvisa dem till andra forum.
Sara Leidelmeijer :)
Skriv svar