stark vetenskaplig evidens och betydligt svagare - Av Paul Karlsson

Användarens profilbild
sara.leidelmeijer
Administrator
Inlägg: 49
Blev medlem: 26 feb 2024 15:58
Ort: Cuijk

stark vetenskaplig evidens och betydligt svagare - Av Paul Karlsson

Inlägg av sara.leidelmeijer »

Paul Karlsson:
det här inlägget visar min uppfattning om hur man ska förhålla sig till en fråga med stark vetenskaplig evidens. Diagrammet. och en med ganska svagt stöd, figuren om jordens färdriktning . Man bör påtala för läsaren om detta förhållande,. enligt min uppfattning
https://docs.google.com/document/d/1pZ- ... nTa7Q/edit

I klartext så menar jag att den alarmistiska journalistikens har nått sin bortre gräns som väckarklocka i klimatfrågan genom att plocka billiga poäng genom att använd vetenskap utan starkt stöd



Christer Bergström svarar:
Kan du konkretisera vad du menar med " den alarmistiska journalistiken"? Ge exempel. Och då på sådant som du menar har "svagt vetenskapligt stöd". Hur definierar du "svagt vetenskapligt stöd"?

Själv ser jag att problemet är det motsatta - media är alltför återhållsamt, fast det visat sig att vetenskapen hela tiden underskattat hur fort klimatförändringen går.

Om vi ska prata om alarmistisk journalistik så är det mer träffande att prata om allt krigshetsande, eller angående våldsbrott. Varför fokusera just på klimatrapporteringen? Det förstår jag inte.




Christer Bergström svarar:

Hittat på Facebook - mycket klokt:

Förra veckan, vecka 8, rapporterade Ekot 17.45 och TV4 Nyheterna 19.00 i 0 min och 0 sekunder om miljön, klimat, biologisk mångfald etc på ett tydligt eller mindre tydligt sätt.⭐️
Rapport 19.30 fick glänsa med 3 min 25 sek sådan rapportering av totalt 165 min sändningstid.

❗️Det fanns i vanlig ordning gott om nyheter inom dessa områden. Exempelvis Dagens Nyheters granskning av siffrorna bakom regeringens klimatplan.

❓Klimatnyheter i veckan som det ej rapporterats om vecka 8
(19 – 25 feb)

February on course to break unprecedented number of heat records: www.theguardian.com/environment/2024/fe ... zO45Xxf4dM

Troféjägare har skjutit 41 lodjursungar: klimatgranskaren.se/trofejagare-har-skjutit-41-lodjursungar/?fbclid=IwAR2RwS16zXtPZw5jJXRKowHGE22evnRdqTkBsAgCKWWkvh6rFY0QjziHPX8

Klimatkalkylen som regeringen inte visade: www.dn.se/sverige/klimatkalkylen-som-re ... IwYLZSfyAI

Australia weather WA heatwave: Perth breaks records with seven February days above 40C: www.theguardian.com/australia-news/2024 ... EmLk_3pbHc

World’s largest oil companies have made $281bn profit since invasion of Ukraine: www.theguardian.com/business/2024/feb/1 ... yZyUBPTu1c

Fler än många tror vill bekämpa klimatförändringarna: tidningensyre.se/2024/19-februari-2024/fler-an-manga-tror-vill-hjalpa-till-att-bekampa-klimatforandringarna/

Klimatet skenar – flyget får nya miljarder: klimatgranskaren.se/klimatet-skenar-flyget-far-nya-miljarder/?fbclid=IwAR35TXvZo-odLYLEqqGyt1IC21t05GaYlPr5A1Fyd5sANBRM2fbKDWcFQs8

Growth in CO2 emissions leaves China likely to miss climate targets: www.theguardian.com/environment/2024/fe ... GNTYJwgrkI

Pourmokhtaris lögner kväver hela samtalet: www.expressen.se/debatt/pourmokhtaris-l ... 1M6xvoc3Ho

Folket redo att betala för att rädda klimatet: www.aftonbladet.se/debatt/a/l3BLqe/folk ... aLPohqS9b0

Globally representative evidence on the actual and perceived support for climate action: www.nature.com/articles/s41558-024-0192 ... qS9b0#Abs1

Abandoned pipelines could release poisons into North Sea, scientists warn: www.theguardian.com/environment/2024/fe ... G3BtGlCVVU

Antarctica sea ice reaches alarming low for third year in a row: www.theguardian.com/world/2024/feb/24/a ... 1M6xvoc3Ho

Klimatministerns trixande är allvarligare än du tror: mailchi.mp/73349b829db5/nr-r-mttet-rgat-12689046?e=6a2f857701&fbclid=IwAR0P6ODGy-5YBTKBQpQIQb4YFTk4d99a1FnjyPqB_E_8kNMVZH9LReYr6oI

”Sverigekortet” billigare att införa än sänkt bensinskatt: klimatgranskaren.se/sverigekortet-billigare-att-infora-an-sankt-bensinskatt/?fbclid=IwAR2O1G8u0ldnA2LJgeZjsBKZtRe4m9Jze0OePN2lzud0UDc_ivtBcHuF9FM

Ville skynda på klimatåtgärder – fick inte uppdraget som regeringens utredare: www.dn.se/sverige/ville-skynda-pa-klima ... rBnBEx7lSE

Klimatministern: ”Vi vill ha mer skogsindustri – inte mindre”: www.dn.se/sverige/klimatministern-vi-vi ... JPxk6tyi9E

Glaciärerna smälter – nu vill Alperna införa kvoter för skidåkning: www.aftonbladet.se/nyheter/a/q1GQ50/gla ... 1708366086

Alex Schulman: Jag ville kasta tv:n i väggen när jag såg Romina Pourmokhtari: www.dn.se/sverige/alex-schulman-jag-vil ... Nuu81CQq_w

Mattias Goldmann: Klimatplanen och verkligheten – sex stillsamma slutsatser: www.aktuellhallbarhet.se/miljo/klimat/m ... 4eVlHGh1zc

A Trojan horse of legitimacy’: Shell launches a ‘climate tech’ startup advertising jobs in oil and gas; www.theguardian.com/us-news/2024/feb/26 ... LMOqH6JVTw

Public transport workers join climate activists for week of strikes across Germany: www.theguardian.com/world/2024/feb/26/p ... H9LReYr6oI

⭐️Definitioner:

🟢Tydlig rapportering: rapportering som signalerar det akuta läget för klimatet, den biologiska mångfalden eller andra miljökriser. Det framgår tydligt att vi befinner oss i en tid av miljökriser och behöver agera på dessa. Tydlig granskning av exempelvis företags- och politiska besluts klimatpåverkan. För att ett inslag om klimatet ska klassas som tydligt ska ordet ”klimat” nämnas.

🟡Mindre tydlig rapportering: rapportering om miljön men där det inte framgår hur akut läget är. Rapportering om lösningar/teknisk utveckling som underlättar omställningen utan att det framgår hur bråttom det är/vad som krävs för att vända utvecklingen. Okritisk granskning/intervjuer med politiker och företag om klimat/miljöfrågor.

🔴Övrig rapportering: rapportering som skulle kunnat handla om klimatet eller miljön men där man inte drar paralleller till klimatet/miljön. Exempelvis rapportering om översvämningar eller torka utan att man nämner klimatförändringarna. Eller att man rapporterar om bränslepriser eller konsumtion utan att klimatet eller våra planetära gränser nämns/begrundas/relatera.

SVT SVT Nyheter Sveriges Radio Nyheter från Sveriges Radio Ekot TV4 TV4 Nyheterna

❗️Varför denna tystnad? När får vi se en förbättring?