Hur fungerar vår rörelse? Av Paul Karlsson

Allmänna inlägg
Användarens profilbild
sara.leidelmeijer
Administrator
Inlägg: 49
Blev medlem: 26 feb 2024 15:58
Ort: Cuijk

Hur fungerar vår rörelse? Av Paul Karlsson

Inlägg av sara.leidelmeijer »

Paul Karlsson:

Nu har jag varit på forumet i två veckor efter att ha fått en information av Sara. Idag upptäckte jag hur man gör för att se och svara på kommentarer på inlägg. Det går framåt så sakta.

Härom veckan pratade jag med en kvinna som har utbildats till trädgårdsmästare. Hon är pigg, optimistisk och positiv till det mesta. Efter utbildningen tog hon arbete som växttekniker på en firma som ”outsourcar” växter till företag. Hon åker runt och sköter om dessa växter på olika arbetsplatser ofta i Stockholms innerstad. Hon fick använda en bil i ganska dåligt skick och dessutom skulle hon betala parkeringsböter själv om hon fick några och en rad andra ”missförhållanden”. Hon sa upp sig efter tre dagar.

Hon fick ett nytt jobb med samma innehåll och lika ostrukturerade förutsättningar men skillnaden är att här har hon arbetskamrater som hon tycker mycket om. Helst vill hon ha ett jobb med trygga grundförutsättningar.



När jag frågade om hennes tankar om orsaken till ”missförhållandena” svarade hon; Växtvärk.”

I branschen vill företagen växa och det snabbt. Fort, fort ska gå mot de stora pengarna och då man inte tänker efter vad en grundstruktur betyder för framtiden och följderna av dessa svårigheter för personalen.

Den känslan har jag haft ett bra tag och när jag nu kom underfund med hur man kan se i forumet att vi jobbar med många lösa trådar så finns det ännu större anledning att fråga sig;

”Springer vi inte framåt för fort och varför?”

Detta var anledningen till mitt förslag till en dagordning för medlemsmötet den 3.3. Denna dagordning innehåller frågor som vi måste fatta beslut om. Det går inte att ha en rörelse med så många och obesvarade basfunktioner hängande i luften.

Vi har 21 medlemmar på forumet just nu. Är dessa representativa för rörelsen i omröstningar?

Förslag till dagordning söndagen den 3.3 med gruppen Rättfärdighet och fred (RoF)



Ett möte med syftet att ingen ska behöva känna sig villrådig och inget ska bli bortglömt i gruppen 1
Mötet öppnas


2 Val av mötesordförande



3 val av antecknare



4 val av ordfördelare och rösträknare



5 godkännande av dagordning



6 strukturfrågor och policyfrågor



a vi har ingen styrelse och ingen ledning. Ska ansvaret vara flytande och kollektivt?



b hur ska alla frågor och förslag fångas upp? Vilka digitala möjligheter måste finnas?


c hur ska vi få alla att hitta rätt och känna till möjligheterna på vårt Forum?



d hur ska medverkan fungera? Bara genom medlemsmöten och i arbetsgrupper?



e hur ska nya medlemmar välkomnas så att de känner sig hemma? Introduktionsmöten digitalt?



f hur ska kopplingen till vår målsättning framhävas?



g hur ska vi förhålla oss till att ange syfte och målsättning med det vi gör?



h hur ska så många medlemmar som möjligt kunna vara med på våra digitala medlemsmöten?





7 Beslutsmötet avslutas


8 Nästa möte?

9 Övriga frågor (under den fria timmen)

10 Val av ordfördelare

11 Ordet är fritt

12 Mötet avslutas av den sista deltagaren




Christer Bergström svarar:
Det där är viktiga saker, Paul!

Några synpunkter bara:

1. Nu måste vi rösta om Ting.

2. Vi måste skaffa ansvarig utgivare och utgivningstillstånd för vår tidning.

3. Vi måste pratya om hur vi kringgår Facebooks blockad av vår tidning.

4. Jag är tveksam till att vi hinner med allt du föreslår, plus ovanstående, på 60 minuter.

5. Är det inte bättre att förbereda det du föreslår under punkt 6 skriftligt i forumet och i FB-gruppen först? Det är ju stora och viktiga frågor som vi inte kan skynda fram beslut kring.

Just my five cents...
Sara Leidelmeijer :)