Ang Nättidning av Christer Bergström

Allmänna inlägg
Användarens profilbild
sara.leidelmeijer
Administrator

Ang Nättidning av Christer Bergström

Inlägg av sara.leidelmeijer »

Christer Bergström:

Vi är några stycken som vill starta en öppen nättidning som alla medlemmar i Rättfärdighet och Fred kan skriva om nästan vad som helst i. Tanken är att den ska innehålla aktuella kommentarer och analyser, nyheter, event-tips, kultur (i bred bemärkelse), insändare, debatt, recensioner av böcker o film etc, och så vidare.

Syftet är att dels motverka mainstreammedias vinklingar, dels locka folk till vårt nätverk, och dels erbjuda alla våra medlemmar ännu ett alternativ till aktivitet.

Har du tankar och funderingar kring deetta? Skriv i kommentarsfältet.

Vill du ingå i redaktionen? Skriv i kommentarsfältet.

Vårt förslag är att nättidningen ska heta "Tidning för Rättfärdighet och Fred".

Hampus Cronander svarar:
Har ni funderingar på format? T.ex. löpande publicering av artiklar (aka blog) eller regelbunden publicering med visst tidsintervall? Om det senare, är tanken att ge ut både HTML-tidning och traditionell tidning (fast som EPUB och pdf)? För att omfattas av tryckfrihetsförordningen behöver vi registrera den som en publikation med ansvarig utgivare. Funderingar kring det? Idén är fantastiskt god, men klarar vi alla steg (korrekturläsning, design, digital sättning, o.s.v. för att det inte skall bli alltför lingvistiskt och estetiskt svårtillgängligt för den presumtiva läsekretsen)?

Paul Karlsson svarar:
Jag förutsätter att tidningens innehåll ska grunda sig på vår grupps karaktär, grundvärderingar. Skrev ju också ett förslag att vi bör ha med delar från konventionen om att skydda biologisk mångfald och även lagen om att skydda arter mot utrotning i vår karaktärsbeskrivning. Då anpassar vi efter samlad aktuell vetenskap.

I vilket fall som helst så anmäler jag mig till att ingå i tidningens redaktion eftersom det i högsta grad ligger inom mitt intresseområde.

Kan inte Tony Ardings förslag om omröstningar samordna under mediegruppen?

Sara Leidelmeijer svarar:
Låter som en bra idé. Vi kanske har fler som vill ingå i redaktionen utom er? Vi kan ju fråga i gruppen och kanske ha en mediagrupp :D
Kommunikatörer är ju på tapeten!